کد مطلب:26544
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
نظر اسلام در مورد روش هاي تنظيم خانواده و كنترل جمعيت چيست؟
در مورد اصل كنترل جمعيت و تنظيم خانواده اميرالمؤمنين(ع) مي فرمايد: قله العيال احد اليسارين؛ يكي از راه هاي رفاه و آسايش خاطر كاهش نان خور و خانواده است.[26]
داشتن مال و ثروت فراوان يا كاهش نان خور و فرزندان از اموري است كه موجب رفاه و آسايش مي گردد، و اصلي است كه در هر جامعة بزرگ و كوچك قابل اجرا است.
جامعه اي در رفاه و آسايش است كه يا از طريق كنترل جمعيت، نان خور و افراد برخوردار از امكانات و ثروت را متناسب با درآمد و وضعيت اقتصادي آن تنظيم نمايد يا با بهره وري از همة امكانات و استعداد هاي بالفعل و برنامه ريزي و سياست گذاري علمي براي بروز و شكوفايي توانايي هاي بالقوه و توزيع عادلانه ثروت و محو تبعيضات و نظام طبقاتي و قوميت گرايي، وضعيت اقتصادي مطلوب و درآمد و ثروت مطلوب و بالنده و رشد گرا داشته باشد.
بر اين اساس كنترل جمعيت و جلوگيري از بارداري با شيوه هاي شرع پسند و رعايت احكام ديني اگر مستلزم مقدمات حرام نباشد، امري است كه مورد قبول اسلام مي باشد.
حضرت امام خميني(ره) مي فرمايد: جلوگيري از حمل مانع ندارد و با رضاي طرفين و اگر خيلي مضر نباشد و مستلزم خلاف شرع نباشد، جايز است.[27]
از امام سؤال مي شود كه چنين مرسوم است كه زنان براي جلوگيري از بارداري ناخواسته و سقط جنين هايي كه خطر مرگ دارد، با رضايت شوهر از مواد و وسايلي مانند قرص، آي - يو - دي، كلاهك ديافراگم، كِرِم، ژله و آمپول كه عمل همگي آنان نهايتاً ممانعت از ملاقات و انعقاد نطفه مي باشد استفاده مي كنند و مردان با رضايت همسران از كاندُم (پوشش پلاستيكي) و روش عزل (بيرون ريختن مني) بهره مي گيرند. مستدعي است حكم شرعي مواد مذكور را مرقوم فرماييد امام در پاسخ فرمود: امور مذكوره در صورتي كه مستلزم ضرر يا فساد عضو نباشد، با رضايت شوهر مانع ندارد.[28]
اما اگر جلوگيري از بچه دار شدن از طريق بستن لوله ها يا وازكتومي در زنان و مردان، مستلزم كشف بدن پيش مرد اجنبي يا غير همسر باشد جايز نيست.[29]
آيت الله سيستاني مي فرمايند: جايز است كه زن به عمل جراحتي تن بدهد كه ديگر هرگز نتواند فرزندي آورد، در صورتي كه:
1- موجب زيان جدّي به او بر اثر قطع عضوي چون تخمدان نگردد.
2- عمل جراحي به دست شوهر انجام گيرد و اگر به دست غير شوهر انجام گيرد و موجب نگاه به آن چه كه نگاه به آن جايز نيست باشد و لمس قسمتي از بدن كه لمس آن جايز نيست باشد، در اين صورت اين عمل جايز نيست.[30]
[26] نهج البلاغه فيض الاسلام، قصار الحكم، شماره 135.
[27] عبدالرحيم موگهي، احكام خانواده، مطابق با فتاواي حضرت امام خميني(ره) چاپ بيستم، ويرايش دوم، ص 65.
[28] همان، ص 66.
[29] آيت الله حاج شيخ جواد تبريزي، استفتائات جديد، ص 475.
[30] توضيح المسائل مراجع، ج2، ص 766، چاپ اول، 1377.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.